Mali geniusze
Nasze maleństwa są takie niewinne i niedoświadczone. Lecz nie
zapominajmy, że są małymi geniuszami!!!!
Człowiek geniuszem się rodzi..nie zostaje. I to jest prawda ;D
Aby jednak geniusz pozostał w naszych małych pociechach muszą zostać
spełnione następujące warunki:
·
należy rozpoznać zdolności i predyspozycje dziecka
·
ukierunkować je
·
podtrzymać zainteresowanie nimi
Dzieci uczą się w sposób naturalny, przez zabawę. Obserwują nas i
powtarzają daną czynność. Naśladując
mogą nauczyć się języka obcego lub gry na instrumencie.
Dlaczego
maluchy uczą się tak szybko, bez wysiłku?
To za sprawą mózgu, który pracuje na pełnych obrotach. W dwóch pierwszych latach życia wszystkie informacje docierające do dziecięcego mózgu tworzą milion synaps na sekundę. Właśnie to zawrotne tempo powoduje, iż umysł malca jest tak niesamowicie chłonny!!!
Prawa półkula
mózgu
Wysoka aktywność prawej półkuli mózgu jest charakterystyczna dla
geniuszy. Właśnie ona przejmuje dowodzenie u malców! Dopiero w wieku mniej
więcej 3,5 roku obie półkule zrównują się po to, aby w najbliższych latach
strona logiczna (czyli półkula lewa) zaczęła dominację. Wtedy to .....geniusz
zanika...
Maluchy uczą się podświadomie, bez wysiłku. W szkole natomiast
dziecko uczy się koncentracji i logicznego myślenia. Efektem takiej nauki jest
to,iż 90% potencjalnych geniuszy zamienia się w przeciętniaków...
Za co odpowiada
prawa półkula mózgu ?
·
kontroluje pracę lewej części ciała
·
emocje
·
uduchowienie
·
muzykalność
·
zdolności plastyczne
·
intuicję
·
wizualizację
·
rozumienie przenośni
·
przestrzenność
·
marzenia senne
·
holistyczność...postrzeganie całości i rozwiązywanie
problemu
Za co odpowiada
lewa półkula mózgu ?
·
kontroluje pracę prawej części
ciała
·
logikę
·
mowę
·
analizę
·
matematyczność
·
dosłowność
·
przetwarzanie problemu krok po
kroku
·
linearność
·
porządek
·
stosowanie reguł, zasad
·
abstrakcyjność
Jak zachować geniusz?
Prawą półkulę trzeba trenować !!!
Przy czym trzeba zaznaczyć,że ćwiczenie prawej półkuli mózgu
wzmacnia pracę lewej półkuli.
Ćwiczenie
czytania
Nie powinniśmy dziecku czytać powoli, dzieląc wyraz na sylaby.
Prawą półkulę rozwija uczenie malca pełnych słów, wyrażeń, zdań przy jednoczesnym pokazywaniu określonych obrazków.
Prawą półkulę rozwija uczenie malca pełnych słów, wyrażeń, zdań przy jednoczesnym pokazywaniu określonych obrazków.
Można też pokazać dziecku wyraz i kilka razy go powtórzyć. Po kilku
dniach dziecko samo wyraz przeczyta, a po kilku miesiącach rozszyfruje kod
liter.
Ćwiczenie liczenia
Błędem jest liczenie 1,2,3 i pokazywanie jeden po drugim przedmiot,
który tak samo wygląda. Dziecko się gubi. Widzi ten sam przedmiot, który jest
inaczej nazywany.
Lepiej będzie jeśli pokażemy rysunek i powiemy:
jeden miś
trzy słoneczka
pięć kredek
trzy słoneczka
pięć kredek
Po pokazaniu liczebników na rysunku prezentujemy ich symbol
graficzny.
Pobudzanie
wyobraźni
Zorganizujmy dziecku zabawę w której wcieli się w kogoś innego. My z Maksiem często bawimy się w muchę. W pozycji wyjściwej „na muchę” biegam z Maksiem po całym mieszkaniu i bzyczę. Zatrzymujemy się na stole, na parapecie i w innych ciekawych miejscach. Maksio uwielbia być muchą ;P (nie siadamy tylko na tych miejscach, które muchy lubią najbardziej ;D)
Zajęcia
plastyczne
Rysowanie, malowanie, lepienie, ugniatanie...jednym słowem tworzenie.
Zajęcia plastyczne rozwijają wyobraźnię dziecka, wspomagają myślenie i rozwój
mowy. Warto również zaangażować w te prace drugą rękę dziecka (tą, której używa
rzadziej).
Ruch
Ruch jest niezmiernie ważny. Bowiem i ruch i dotyk stymulują rozwój
mózgu.
Zwłaszcza ćwiczenia
naprzemienne, kiedy ćwiczymy jednocześnie prawą i lewą stronę ciała.
np. wymach prawej ręki do przodu przy jednoczesnym wymachu lewej
nogi do tyłu i odwrotnie.
Ćwiczenia równowagi balansu.
Zapewnijmy dziecku ruch w trzech kierunkach i obrotowy.
Zatem bogatsi o dodatkową wiedzę ruszajmy do pracy, aby uratować naszych małych geniuszy :D
W przyszłym tygodniu będziecie mogli poczytać o chodzeniu naszych małych pociech.
Jutro Maksym Design i jeansy w roli głównej.
Zapraszam
Zapraszam